En helg i Ludvika!

Andra helgen åkte jag, Sara, Ullis och Stina ner till Ludvika för att hälsa på Lovisa som flyttat dit. Hon har nämligen fått jobb som tandtekniker där. Som tandtekniker gör man tänder i porslin och proteser m.m.
Vi hyrde en bil och åkte ner på fredag eftermiddag och stannade tills på söndag eftermiddag.
Skönt med bil, inga tider att anpassa sig efter!


Here we come!!


När vi kom fram på kvällen så hade Lovisa dukat upp med mysfika!


Dagen efter fick vi mysfrukost! Gott! Vi som alla i Lovisas ganska stora etta. Finns det hjärterum finns det stjärterum liksom.


Vi gick även på en morgonpromenad för att kolla in Ludvika lite bättre. Mysig liten stad!


Vi gick även förbi på Lovisas jobb för att se vad hon pysslar med om dagarna. Där fanns massa tänder hehe!


Såhär ser det ut på hennes arbetsbänk!


Här kollas det ut tandfärg på Stina. Hon fick beröm för hon hade väldigt vita och fina tänder.


Sen åkte vi vidare på en utomhus loppis. Kan vara bästa loppisen jag varit på. Billigt och massvis av grejer. Där åt vi även våfflor. Jag hittade två Ittala ljuslyktor, en ljuslykta med nitar i glas och ett mackjärn att ha på grillen i vinter.


Ullis, Lovi & Sara!


Stina och jag.


Sen åkte vi vidare för shopping på kupolen i Borlänge. Även där fikade vi. Det gäller ju att äta eller ätas hehe...


Senare på kvällen gick vi ut för att äta på restaurang.


Där beställde vi Blackrock grill!
Man fick själv grilla köttet och grönsakerna på en jättevarm sten. Sen fanns det även såser att ha till och marinera köttet i om man ville. Jätteroligt! Enkelt för kocken med då alla fick köttet som de ville hihi!


Här är vi!


Till dessert tog jag praliner. P R O P P M Ä T T !

Sen gick vi hem till Lovisa igen för att nästa dag besöka Falu gruva.


Gruvan! Vi gick på guidad tur. Första nånsin så vi fick premiärturen. Den gick ovan jord. Skulle man under jord kostade det 210(!!) kronor så vi sa nej tack. Tur det med tanke på min cellskräck. Men det var intressant att få höra om hur de arbetade här. Gruvan stängde 1992 och en del av den rasade 1994.


Här gör de även Faluröd färg. Ni ser högarna m sten i bakgrunden? Det fanns massor av såna och de beräknades räcka i 80 år till för att göra färg av. Fick även lära mig att Faluröd inte är glutenfritt då det binds med vetemjöl.


Tittut!









Sen var vi såklart hungriga igen haha!


Vi hittade ett supermysigt café där dom bakade allt själv med surdeg.











Vi satte oss under ett äppelträd.





Det här är livet!


Tack tjejer och framförallt Lovisa för underbart sällskap och fint boende denna mysiga helg!!


Såhär ser ljuslyktorna jag köpte på loppisen ut för er som undrar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0