Bästa jobbet!

Idag har jag jobbat både på mitt vanliga jobb och på blomsterbutiken som jag hade praktik på i våras. Jättekul att dom ville att jag skulle komma in och jobba åt dem! Känns som ett bra betyg!

Tänkte visa lite av vad jag pysslade fram idag:

En liten snittdekoration

Några gå-bort-presenter:

Nu hoppas jag att chefen godkänner detta hihi när katten är borta...

En helg i kärlekens tecken!

Denna helg har verkligen gått i kärlekens tecken med både bröllop, fest och dop.

Igår, lördag, var vi bjudna på ett bröllop en bit utanför Sundsvall. Det var min klasskompis Jenni från Florist som skulle vigas med sin sambo Kenneth.
Jag var till och med närvarande när han friade till Jenni! Det var när vi låg över i lägenheten på Nordvik. Han har varit så konstig (läs kärleksfull) i flera dar att Jenni blivit orolig nästan för att nåt var fel. Så på kvällen nästan tvingade hon fram vad det berodde på så han friade där över telefon!

Jag hade på mig mitt nya rosa läppstift dagen till ära med matchande naglar!

Det fina brudparet! Vigseln ägde rum på Attmars hembygdsgård. Jättefint och jäääättevarmt.
Vigselb var kl ett med livemusik under öppen himmel, därefter bjöds det på kallskuret och tårta. Vi åkte hemåt vid halv fyra på eftermiddagen. En lugn och fin dag utan nåt ståhej precis som brudparet ville ha det.

Patrik och jag matchade!

Carolina, Jenni och jag.
Det är vi som delat lägenhet på Nordvik hela terminen. Plus Agneta som började i klassen i mars.

Den superfina buketten! Jenni ÄLSKAR lila. Hon hade gått emot alla lagar och regler och gjort den själv. Och den blev ju superfin verkligen!
För att jämka upp 'olyckan' i detta kom det en regnskur när vi satt och åt som sägs bringa just lycka.
Gör man buketten själv bringar det olycka, men vem bryr sig. Vi lever ju här och nu!

Tårta!

Eftersom vi åkte hem så tidigt hann vi även men en snabbsväng på IKEA hihi! Tack Jenni och Kenneth för ett jättefint bröllop och ett fint minne att bevara!

Senare på kvällen åkte jag och Patrik upp till Stybbersmark på fest hos Fredrik, som jag fixade blommor åt.
Där badade vi också fick jag för första gången både åka och köra vattenskoter och det var JÄTTEKUL!!
Vi åkte hem vid ett för idag skulle vi på dop i kyrkan klockan elva.
Effektiv dag med både bröllop, IKEA och partaj!

Idag var vi på min vän Sofias barns dop. Astrid Viola var så snäll hela tiden. Det var gudstjänst också så det tog längre än vid ett vanligt dop, så hon var jätteduktig!
Vi gav en liten doppresent som vi köpt i Finland, en barnmatsservis med tallrik, mugg, sked och gaffel med mumin på.

Efter dopet åkte jag och Patrik och köpte varsin glass för att svalka oss.

Senare ska Emelie och Erik komma och hälsa på och ikväll är vi bjudna på grillat hos Patriks pappa och Nilla då Sanna och Emil är uppe från Stockholm.

En trevlig helg med mycket härligt umgänge med många vänner har det blivit!

Roligt uppdrag!

Häromdagen fick jag ett väldigt roligt uppdrag utav en av Patriks kompisar. Han har frågat mig förut om jag kan hjälpa han att köpa blommor till hans hem, men jag trodde faktiskt att han skämtade. En kille som vill lägga pengar på blommor liksom? Men han frågade igen så då insåg jag allvaret heheh...
Han har ett typiskt ungkarlshem med bara de nödvändigaste sakerna och ville nu få det lite hemtrevligare med lättskötta växter.
Det här är ju ett uppdrag som passar mig ypperligt, eller hur? ;)

Tog några, ganska dåliga, förebilder. Men kände att man måste ju se skillnaden!

Vi följdes åt till stan. Jag plockade på mig blommor och han godkände krukorna. Sen begav vi oss till han för att plantera o ställa iordning.
Kul att få shoppa och slippa betala ;)

Bilen var proppfull med grejer! Härligt!

Tänkte jag kunde visa mina nästan lika dåliga efterbilder:

En orkidé vid köksfönstret. Jo han godkände den rosa färgen. Den matchar ju bra till de grå väggarna förtydligade jag.

Dessa växter behöver bara vattnas en gång i månaden. Perfekt i en ungkarlslya! Påpekade att han skulle ju kunna investera i ett par fönsterlampor till hösten också så blir det ännu hemtrevligare.
Tycker det är snyggt när man kör samma stil och färg på krukorna i ett rum. Samt att man grupperar ihop dem så ser de 'mer' ut.
Piffade med grått grus ovanpå jorden så det såg lite extra lyxigt ut.

Sen ville han även ha krukor och blommor ute på altanen så det ordnades!
Här har jag ingen förebild, ni får tänka bort blommorna helt enkelt!

Välkomnande direkt när man kommer till trappsteget. Satte i pinnar för att få mer höjd och volym i planteringen.

Ett jätteroligt uppdrag verkligen! Inte varje dag man får gå loss och köpa nya fräscha blommor för att inreda ett hem med. Är det fler som vill ha hjälp eller inspiration så fråga bara!

Hur nöjd blev han nu då?
Jättenöjd sa han så det tror jag på! Uteplatsen blev hur bra som helst tyckte han och ja blommor gör mycket för en ombonad känsla.
Blomman han var mest skeptisk till (piggiga i hög kruka, svärmors tunga) tyckte han sen blev coolast när den väl kom på plats.

Och jag blev nöjd jag med, nu gäller det bara att han köper lite lampor a så blir det pricken över i:et! ;)

Hör av er för liknande uppdrag - I fix!

Sista semesterdagen

Nu är den kommen. Sista dagen på semestern. Undra när jag kommer ha semester på sommaren igen, kanske inte på flera år. Men det känns helt okej. Jag är så tillfreds med mitt val och att man mår bra året runt är bättre än att ha sommar semester.

Vi har mest bara varit hemma. Första veckan hade jag semester själv så då gjorde jag några utflykter och tvättade täcken och sånt man alltid tänker att det gör jag på ledigheten.
Veckan därpå blev jag och Patrik magsjuka båda två. Jag fick feber också. Trodde nästan vi skulle avlida där i svetten och illamåendet i sängen framför Saltkråkan men vi överlevde som tur var. Den veckan skulle vi åkt till Vasa men som tur var gick det att boka om! Så Patriks och min egna biltripp söderut hanns aldrig med.
När vi väl blivit människor igen så fick jag enorma Nässelutslag över hela kroppen. Klia!! Till och med i ögonvrån och i händerna.
Så nu har jag ätit min kortisonkur färdigt men ska fortsätta med allergitabletten i två veckor till.
Så nu måste jag undvika alla allergener som är vanligast såsom nötter, skaldjur och röda bär t ex tomat o jordgubbe för att inte utveckla en allergi. KUL. Det ska jag göra så länge jag äter tabletterna iaf så ser vi sen. Mitt allergisystem var tydligen retat till tusen. Av vad vet vi inte. Semester säger jag!

Så det känns helt okej att börja jobba imorgonbitti. Mjukstartar och har en veckas semester kvar från extrajobbet. Också är jag ledig på tisdag så det är bra hehe..

Summa summarum så är det här med semester inte min grej. Kroppen tål det fan inte.

Kissekatt

Lilla söta Juni.

Vasa dag två!

Självklart fanns det en Marimekko butik i Vasa!

Fina bussar hade dom också.

På kvällen åt vi på hotellrestaurangen och dom hade en sån rolig meny!
Jättemånga pratar svenska i Vasa så menyerna behövde man inte ens kunna engelska för att tyda.

Jag beställde fajitamix. (Jo jag blev mätt hehe)

Inuti den svarta bunken gömde sig tortillabröden så de höll sig varma. Jättegott!

Patrik beställde revbensspjäll. Kryddigt! Så hett att man till och med kunde hålla emot i skivan som maten stod på!

Mamma och pappa beställde pepparstek.

Efter maten tog vi en promenad så vi skulle orka efterrätt. Nu var det bara jag och mamma som ville ha det och det var ju en himla tur för kolla på denna portion glass! Patrik och jag delade ändå hehe...

Sen gick vi vidare för att köpa drinkar! Mojito!

Klockan nio på torsdag morgon tog vi färjan tillbaka till Holmsund igen. Själva båtresan tog fyra timmar.

Min shopping från Finland. Kände att muminmugg det måste man ju köpa. Helst eftersom jag släpade med hela sällskapet på en sju(!) km lång promenad tur o retur till Ittala outleten där..
Hittade ett varuhus, typ Åhléns, som hette Antilla. Heaven alltså. Fanns så mkt fin och billig inredning! Köpte Marimekko servetterna och kuddfodralen där för 94 kronor. Fynd! Euron är helt klart billigare jämfört med svenska kronan.

På Marimekkobutiken köpte jag mig en ny sminkväska. Tänker att man kan alltid behöva lite uppiggning på morgonen.

En mysig resa. Rekommenderar en snabbvisit till Vasa då det går ganska fort att resa dit och det är en mysig liten stad. Men efter två dar har man sett det mesta.
För barnfamiljer finns Tropiclandia som är ett jättestort utomhus bad som såg väldigt roligt ut.

Roligt att åka iväg en sväng och skönt att komma hem igen också.

Minisemester i Finland

I tisdags morse åkte jag, Patrik, mamma och pappa färjan från Holmsund till Vasa för en liten minisemester i grannlandet.

Mamma och pappa.

Vi bodde på ett hotell mitt i centrum, nära och bra till allt. Första kvällen hittade vi en jättemysig restaurang vi åt på nere på gatan.

Såhär såg det ut inuti restaurangen.

Efter mat, öl och efterrätt gick vi ut och lyssnade på ett band som spelade utanför restaurangen.

Jag och min fina semesterdrink!

Fina detaljer.

Ibland är det de små sakerna som är det vackra.

Semester!

Patrik och jag åt thaimat tillsammans för första gången i vårt förhållande. Första gången Patrik åt thaimat annanstans än min egna också. Detta är ju såklart mkt godare.

Också har jag bakat små rabarberpajer.

Och gjort världens godaste avokadopaj! Denna ska jag ha på årets kräftskiva. Oh ja.

Köpt, enligt mig, världens tantblomma. Fuschia (uttalas fuxia). Aldrig sett charmen med den förns nu. Jättefin ju!

Varit i Grundsunda med mamma o pappa och ätit supergod och frasig våffla. Och loppat.

Bör tilläggas här att under min första semestervecka jobbade Patrik än.

Dessa skålar för en tjuga köpte jag att ha smycken i. Blev som jag tänkt!

Här ligger min mormor och morfar begravda. Jättefin kyrkogård tycker jag.

Var en sväng på bagageluckeloppis på Bruksgodset i Banafjäl också. Hittade inget förutom massa inspiration till trädgård m.m.
De har bagageluckeloppis där hela juli varje onsdag 16-20 så åk dit!

De hade hängt muggar i träden. De har en keramikverkstad där.

Mina älsklingar!

Bygdom från sin bästa sida!

Igår uppvaktade vi mamma som fyllde år. Så då sov jag och Patrik över där i 'sommarstugan' inatt. Mysigt!

Dagens pyssel

Bland åska och regn så sitter jag inne och pysslar idag.

Köpte lite kopparfärg igår som jag tänkte måla på mina lerkrukor. Kommer blänka fint i solen tänker jag.

Före:

Efter:

En annan kruka fick sicksack:

De har sin plats på vårt utebord sedan när färgen torkat.

Fiskepremiär!

I helgen åkte jag, Patrik, mamma, pappa, min tremänning Patrik och min kusin Martin på fiskepremiär i Södra karlsvattnet.
Väldigt roligt och jag vågade till och med hålla i en fisk!! Jag har varit livrädd fiskar sen jag var liten och alltid skrikit som en galning i ren panik när jag fått napp haha. På senare år har det dock gått bättre o bättre.
Vi har kommit på att när jag var ca fyra år så följde jag med för att ta upp nät ur sjön. Fulla med fisk var dom som hoppade och gapade i båten. Jag blev livrädd och har varit det sen dess också. Trauma haha!

Min tremänning fiskade fullt på sitt kort första halvtimmen. (3 fiskar/kort)

Patrik fick också napp! Så tung fisk att hans spö gick av till och med!

Patrik fiskade även korv ur termosen. Himla fiffigt!

Gott med varmkorv och bröd!

Mamma fotade mest.

Så nu har vi nio fina regnbågar som ligger i frysen i väntan på att bli tillagade!