Sommar i Skåne.

Tänkte äntligen berätta lite om vår vistelse i Skåne. Det var jag, Patrik, mamma och pappa
som flög till Ängelholm i juli för att hälsa på min farmor och hennes syster som bor där.
Min farmor har inte alltid bott där utan flyttade ner 2004. De bor i gamla Viken, där är det
verkligen jättefint!
Flygresan dit gick hur dåligt som helst. Vårt plan blev försenat så vi missade anslutnings-
planet på Arlanda. Blev skickade till Malmö istället för till Ängelholm. Dit kom vi men inte
vårt bagage!! Vi och en annan tjej fick åka taxi till Ängelholmsflygplats (gratis ofc) i tolv mil..
Sen hämtade vi ut vår hyrbil och åkte hem till farmors syster och åt middag, de hade förstås
varit väldigt oroliga. Dagen efter klockan två på eftermiddagen kom vårt bagage med Jetpak.
I övrigt så var det väldigt trevligt hos farmor, ska visa er lite bilder så ni förstår hur fint det är där!

Nära till havet är det i Viken. Till Helsinborg är det två mil och därifrån kan man ta sig
med färja över till Helsingör i Danmark på 20 minuter. Dit for vi också såklart!
 
Vi fyra bodde på ett B&B ett stenkast från farmors lägenhet och ungefär tre kilometer
från hennes systers hus. Där fanns detta fantastiska uterum i alla fall som jag blev
totalt nerkärad i! Med fina möbler, blommor och solcellslampor.
 
 
Lavendel överallt!
 
På det här caféet gatan bredvid åt vi frukost varje morgon. Jag menar nybakt bröd till
frukost är ju inte helt fel!
 
På samma gata som caféet och min farmors lägenhet finns många söta hus.
 
 
 
Många fina halmtak också.
 
Min farmor har alltid älskat rosor. Denna hade dom till och med i Sundsvall vid sommar-
stugan. Så den flyttade med!

En kväll bjöd vi ut farmor på restaurang för att fira att hon fyllt 90 år några dagar innan!
Fotade bara efterrätten, här är Patriks!
 
Jag och farmor!
 
Pappa, jag, farmor, farmors syster och mamma!
 
Farmor har sina två kärlekar i sin plånbok. Fint tycker jag. Hennes första man Birger till
vänster och min farfar Assar till höger. Nu är farmor inte min biologiska farmor, men för
mig har hon alltid varit det ändå. Jag har aldrig träffat min biologiska farmor eftersom hon
dog i cancer i början av 80-talet. I samma veva dog även Birger. Det var så farmor och
farfar träffade varandra. På canceravdelningen. Några månader efter att Birger gått bort
ringde hon min farfar och undrade hur det var och på den vägen är det, sen dess höll de
ihop tills farfar blev gammal och sjuk.
Farmor är ursprungligen från Norge och flyttade till Sverige under andra världskriget med
sin familj. Redan första dagen träffade hon Birger och från det ögonblicket var de tillsammans
tills han gick bort i cancer.
Min farmors syster sa någon klokt, att livet är uppbyggt på tillfälligheter och hör man dessa
två kärlekshistorier så kan jag inte annat än att hålla med!
 
Vistelsen i Skåne var väldigt rolig, trevlig, berusande och intressant. I Viken är det så vackert
att dit skulle jag kunna komma tillbaka i många, många år framöver!
 
Skönt med lite sol och kärlekshistorier såhär i höstmörkret, eller hur?
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0