Norrbyskär!

I söndags begav jag och Patrik oss till ön Norrbyskär. Där var jag flera gånger när jag var
liten, men Patrik hade aldrig varit där förut.
Det är nämligen ön där min mamma jobbade som barnflicka som ung och där
hon och pappa åt bröllopsmiddag och spenderade bröllopsnatten! Så det är inte konstigt
att vi åkte dit ibland när jag var mindre.

Åkturen med båten tar bara en kvart, mycket behändligt! Bilresan från oss till färjeläget
i Norrbyn tog ungefär en timme.
 


När vi klev av båten kollade vi in kartan över ön så vi skulle ha koll på åt vilket håll vi skulle
gå. Jag minns nämligen knappt nånting sen sist jag var där. Det gick sådär, vi gick fel och
fel igen. Sen bestämde vi oss för att kolla kartan igen. Så gör om gör rätt med andra ord!
 

Gamla maskinhuset till sågen är numera ett museum över hur sågverksamheten gick
till på ön. Den sista plankan sågades 1952, så det är ju ett tag sen det var fullt av liv på ön!
Nu är det bara en sommarö med sommarhus och sommargäster, ja ni fattar..
 
Nån har varit finurlig och gjort en liten miniatyrby och avbildat några hus på ön!
 
Sen gick vi åt det andra hållet. Vi letade nämligen värdshuset där man kunde köpa lunch.
Såg det här stora fina vita men tänkte att det kunde det ju knappast vara. Ingen skylt och
inga människor alls! Så vi gick vidare.
 
Vi kom fram till en hel allé nästan bestående av 10 identiska tegelhus som innehåller
lägenheter urprungligen! Gillar utsmyckningen på detta.
 
 
 
Sen kom vi tillbaka till det stora fina vita huset och insåg att jo, det här ÄR ju värdshuset!
Så då gick vi in och åt skärgårdsbuffé till lunch. Det var här mina föräldrar åt bröllopsmiddagen
för 24 år sedan också.
 
Ho ho! Här är jag! Spegeln på toaletten var i alla fall fin, jämfört med resten av rummet!
 
Sen hittade vi det här lilla tåget vid museet och bestämde oss för att åka med på en
guidad tur!
 
Men mer om den visar jag en annan dag!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0