Rundtur i trädgården

Om du inte märkt det än, så kommer du nog göra det nu. Blommor och trädgårspyssel är bland det bästa jag vet. Det är nästan som terapi för mig. Att gå runt i trädgården,
plocka bort döda blommor, vattna, ta in lite grönsaker - ja det känns bra!
Så nu tänkte jag ha en liten rundvandring i vår trädgård. Där baksidan är mysigare
än framsidan. Men framsidan har blivit bättre sen vi flyttade hit med pallkragar och
klippt gräsmatta. Välkommen!

Vi börjar med det man möts av vid vår ytterdörr. Denna stora röda tobaksblomma! Denna plantering har
växt så mycket att nu ser man inte dörrklockan längre. Själv tycker jag rött och gult är fint ihop.

Men vi börjar på framsidan. Där finns grönsaks, blom- & potatis planteringen! Den har verkligen växt sig
frodig. Hemligheten är att blanda i lite hönsgödsel man köper i trädgårdshandeln på våren i jorden och
sen vattna regelbundet.
 
I helgen tog jag in de första rödbetorna och tillagade dom så gott!
Delar med mig av receptet direkt tänker jag.
Skiva två eller tre rödbetor och lägg i ugnsform
Strössla över feta ost
Ringla över lite honung
Sist strö över lite solroskärnor
In i ugnen på 225 grader ca 30 min. De sista 15 minutrarna med folie på så det inte bränns.
Ät som tillbehör till t.ex. grillat.
 
På rabatten på framsidan blommar min favoritfärg just nu! Akta er för pistillerna. Färgen går nästan inte
att få bort från kläder!

Sen vid planteringarna har vi en bänk och en rosenbuske. Här stod det en ladugård förut, men den revs
för flera år sedan. Så skulle man börja gräva på djupet kan man nog hitta ett och annat fynd.
Så annars på framsidan finns bara gräsmatta. Väldigt mycket av den varan faktiskt. Och längst ner
finns även två äppelträd.

Min lilla köksträdgård har jag i en stor gryta på uteplatsen. Den innehåller blomma (husknappar), mynta
till mojiton, oregano, lavendel och smultron!

 
Sen går vi mot baksidan. Fick en fråga för några dar sen hur jag kommer ihåg att vattna alla blommor.
Enkelt sa jag. Få in det som rutin att du vattnar varje kväll när solen gått ner eller inte är lika stark längre.
Vattnar man i extrem solvärme kan rötterna faktiskt brännas sönder, så det tål att tänkas på.
Jobbigt tyckte dom, men vill man ha fina blommor så får man gå efter uttrycket "vill man va fin får man
lida pin".
 
På baksidan har vi en ganska stor stenhäll. På en skreva i den växer vårt jordgubbsland! Så här mognar jordgubbarna fort på säsongen, ibland nästan för fort!
Som sagt skrev jag ju att baksidan är mysigare än framsidan, ni kanske börjar förstå varför nu?
 
Det som höjer den faktorn enormt är detta härbre! Som tyvärr har börjat bli ganska fallfärdigt nu...
Perennerna framför satte jag i juni och det är stäppsalvia, en tålig växt. Tycker den lila färgen passar
så bra till den gråa i bergshällen och mot härbret.
 
Också har vi ett uthus på baksidan, ifjol satte jag solrosor där. I år krasse. Men de blommorna
blir alltid så sönderregnade när det inte finns någon hängränna på uthuset. Nästa år får jag komma
på en annan idé!
Så nu är rundvandringen slut, hoppas ni tyckte den var lite intressant i alla fall!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0