Mjuk pepparkaka med lingongrädde!

 
Bakat mjuk pepparkaka idag som jag tänkt vi ska bjuda grannarna på som tack för älgköttet vi fått!
Den kakan och lingongrädde m-mm!
Gjorde den självklart glutenfri då min sambo är glutenintollerant och här kommer receptet för de som vill testa!

175 grader
 
175 g smör
2 ägg
2 ½ dl socker
1  dl fil
3 dl glutenfri mjölmix
1 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kardemumma
1 tsk malen nejlika
½ dl hett vatten
 
Smält smöret. Blanda mjölblandningen med socker, kryddor, bakpulver och fiberhusk väl.
Tillsätt fil och det heta vattnet. Vispa äggen och tillsätt även dom. Blanda allt till en slät smet. 
Smörj och bröa en form och grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 min.


Kommentarer
Sofia & Märta

Mumsigt :-) kokaihop?
Ha du bra tips på sockerfria småkakor? :-)

Svar: Nej, receptet är från boken "Baka utan Gluten". Hmm, nej det har jag inte. Bakar aldrig sockerfritt, verkar så jobbigt att göra både gluten och sockerfritt. Ibland får man unna sig :)
elleminem.blogg.se

2012-11-15 @ 12:44:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0