6 november

Idag skiner solen här, är några minusgrader ute och frost på marken så det är underbart vacker!
Om några timmar ska jag åka till jobbet, vi har HLR kurs idag. Alltid bra att upprepa de kunskaperna!

Visade igår före och efter bild på när vi målade om huset. Tänkte nu fortsätta med när vi byggde vår
farstukvist. Vi har tur som har min pappa som är snickare och svärfar som också kunde hjälpa till,
annars hade nog detta projekt tagit mycket längre tid. Och under tiden lärde vi oss mycket nyttigt!

Vi lyfte upp takstolarna med en baklastare då de är rätt tunga! 

Sådär då var dom på plats! Sedan var det "bara" att bygga på resten. Det som tog mest
tid av allt var att måla den, med alla vinklar och vrår! Kändes som ett evighetsgöra att stå
och måla alla brädor till räcket, men såhär i efterhand är vi nöjda med designen på den.
Hur den skulle se ut bestämde vi själva, räckets utformning med en bredare och en
smalare bräda var min idé. Ville ha något som inte alla har, men som ändå skulle passa
in på huset. Trappen specialbeställde jag av min far. Alltid velat ha en sådan trapp!

Tadaa! Helt färdig med belysning och allt!


Huset i sin helhet
Som sagt är vi jättenöjda! Helst när man tänker på hur mycket jobb det faktiskt var.
(Den fula lampan på gaveln har vi inte fått väck ännu dock.. men kan vara bra och ha i
vinter när man ska skotta snö!)
Mitt tips till er som tänker måla om eller bygga något:
Gör en lista på alla de olika delar som ingår. T.ex. Ställa ställning, skrapa, sopa väggen ren,
grundmåla, måla första lagret gult, andra lagret, måla alla vita partier, skrapa fönster, maskera
fönster, måla fönster.
Så gjorde vi och det blev mycket lättare då att få en helhetsbild på det hela!

Nu ska jag gå ut och njuta av det fina vädret innan det är dags att bege sig mot arbetet!


Kommentarer
Sofia & Märta

Fint :-) duktiga ni är och snälla mot värden eran.

2012-11-08 @ 18:51:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0