Glutenfria saffransknutar!


Detta pysslade jag med när jag var ledig sist, nämligen i onsdags!
Jag gjorde första saffransbaket för i år, men det blev inte vanliga lussekatter utan jag
gjorde saffransknutar med mandelmassa i. Jättegoda och saftiga blev dom! Har inte
gjort såna förr så då känns det extra roligt när det blir lyckat.

Tänkte dela med mig av receptet:
Använder mig av recept från boken "Baka utan gluten" av Elisabeth Ekstrand Hemmingsson.
Detta recept är egentligen för lussekatter men jag tillsatte fyllning och gjorde andra bullar!
 
20-30 bullar
50 g röd jäst
100 g smör eller margarin
4 dl mjölk
1 msk fiberhusk
knappt 1 (250 g) burk kesella
2 påsar saffran
1 dl vit sirap
1 krm salt
1 ägg
14½-15½ dl glutenfri mjölmix
 
Fyllning:
200 g smör/margarin
200 g riven mandelmassa
1 msk kardemumma

 1 ägg till pensling
ev. pärlsocker.
 
Smula ner jästen i degbunken.
Smält matfettet. Tillsätt mjölken och låt den bli fingervarm, 37 grader.
Häll degspadet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt fiberhusk. Rör om & låt svälla 10 min.
Blanda ner kesella, stött saffran, sirap, salt, ägg och hälften av mjölmixen. Arbeta degen ordentligt i maskin.
Tillsätt resten av mjölet i småportioner, men spar lite till utbakningen. Fortsätt bearbetningen tills degen är slät och smidig. Låt den jäsa övertäckt i bunken ca. 30 min.
 
Fyllningen: Mosa samman rumsvarmt smör med kardemumman. Mandelmassan river du över degen sedan.
 
Utbakning: Strö mjölmixen som är kvar på arbetsbänken och knåda degen väl. Dela den i två delar.
Kavla ut vardera del till en rektangel, bred på smör & kardemumma blandningen. Riv över mandelmassan.
Vik dubbel. Skär i ca. 2 cm rimsor eftersom. Dela rimsan nästan itu. Fläta de två "svansarna" på rimsan och snurra ihop till en bulle med ändarna neråt. Lägg på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa i ca. 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och garnera med pärlsocker.
 
Gräddning: Mitt i ugnen i 250 grader i 10-12 minuter. Större bröd på nedre falsen i 200 grader i 20-25 minuter.
 
 
 
En bricka kommer lastad med saffransknutar!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0